Área de Proyectos - Artículos
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Área de Proyectos - Artículos by Author "La Rosa Lama, Gerson Ommar"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Competencias en dirección de proyectos alcanzables antes del grado de ingeniería(Universidad de Piura, 2013-07-17) Guerrero Chanduví, Dante A.; Palma Lama, Francisco Martín; Vegas Chiyón, Susana; Quevedo, Valeria; La Rosa Lama, Gerson Ommar; Universidad de Piura. Facultad de Ingeniería. Área Departamental de Ingeniería Industrial y de Sistemas.La sociedad demanda de sus futuros profesionales conocimientos, habilidades y aptitudes como aspectos fundamentales a considerar en el diseño de las actuales estrategias de la educación superior. Este trabajo muestra un análisis de las competencias que han logrado alumnos de Ingeniería Industrial en la asignatura Dirección de proyectos, utilizando como metodología el aprendizaje basado en proyectos (PBL). Se puede afirmar que la aplicación de esta metodología consigue una clara mejora de las siguientes competencias profesionales en dirección de proyectos: éxito en la dirección de proyectos, partes involucradas, organización del proyecto, alcances y entregables, tiempo y fases del proyecto, conflictos y crisis, entre otros. Se validaron estadísticamente los resultados obtenidos durante dos años consecutivos mediante pruebas de hipótesis para la comparación de medias entre los logros de los alumnos al ingreso y término de la materia en los dos grupos. Encontrando evidencia con alta significancia estadística, que muestra que existen competencias que mejoran significativamente independientemente del grupo. También se muestra la correspondencia con sistema de acreditación internacionales que permite afirmar que el logro de competencias alcanzando es aplicable no solo en el contexto regional sino también en el global.Item Developing competences in engineering students. The case of project management course(Universidad de Piura, 2013-10-05) Guerrero Chanduví, Dante A.; Palma Lama, Francisco Martín; La Rosa Lama, Gerson Ommar; Universidad de Piura. Facultad de Ingeniería. Área Departamental de Ingeniería Industrial y de Sistemas.Education on Engineering urges of learning methodologies different to the current ones that would allow students to profile competences in accordance to the exigencies of the competitive exercise of engineering, in which they will perform the essential functions typical of the career and develop as an upright, mature, and reflective people. Three questions are brought up in this study: Which are the basic competences that need a contemporary engineer? How can the learning of these basic competences be improved and assessed in engineering students? The results allow to show, by comparing groups of students belonging to the course of “Direccion de proyectos en Ingenieria” (Engineering Project Management), that there exists strong evidence for improvement of basic competences: underlying science knowledge, knowledge of fundamental and advanced engineering, engineering reasoning and problem solving, systemic thinking, as well as conceiving, designing, implementing and operating systems in companies and in social context. It is considered feasible to integrate the experience in other courses of Engineering reinforcing the tutorial role of the teacher, defining evaluation criteria of the course and identifying and assessing the improvement of competences during the learning process.Item Mejora de las competencias genéricas para el emprendimiento e innovación en estudiantes de ingeniería.(Universidad de Piura, 2013-09-24) Guerrero Chanduví, Dante A.; La Rosa Lama, Gerson Ommar; Universidad de Piura. Facultad de Ingeniería. Área Departamental de Ingeniería Industrial y de Sistemas.En este trabajo se explica el impacto de una estrategia de enseñanza-aprendizaje desarrollada en la asignatura Dirección de Proyectos para la mejora de las competencias genéricas relacionadas al emprendimiento e innovación en los estudiantes de Ingeniería Industrial y de Sistemas en la Universidad de Piura (Perú). Los resultados obtenidos se sustentan con estadísticas de proyectos elaborados a lo largo de 2 años en la asignatura de dirección de proyectos agrupados en tres temáticas: atención de necesidades, solución de problemas y aprovechamiento de oportunidades. Finalmente, a través del análisis estadístico se demuestra la mejora de las competencias genéricas relacionadas al emprendimiento e innovación descritas en el proyecto Tuning Latinoamérica: capacidad de investigación, capacidad de aplicar los conocimientos en la práctica, responsabilidad social y compromiso ciudadano, capacidad para formular y gestionar proyectos, capacidad de trabajo en equipo, entre otros.Item Professional competences: intellectual structure of research(Universidad de Piura, 2012-10-29) Guerrero Chanduví, Dante A.; La Rosa Lama, Gerson Ommar; Martinez-Almela, Jesús; Universidad de Piura. Facultad de Ingeniería. Área Departamental de Ingeniería Industrial y de Sistemas.This work aims to visualize the structure of research around professional competences through social network analysis of its research literature, taking into account the relationships among the authors who have written on the professional competences. The research sample includes publications in journals listed in the Web of Science database since 1950 to beginning of 2012. Maps made with the software Citespace II. The results obtained allow us to visualize the trends in the investigation of professional competences to present the conclusions.Item Scientific domain analysis of professional competences(Universidad de Piura, 2013-10-10) Guerrero Chanduví, Dante A.; La Rosa Lama, Gerson Ommar; Universidad de Piura. Facultad de Ingeniería. Departamento de Ingeniería Industrial y de Sistemas.The emerging paradigm of skills has been studied from different disciplines, it has generated a broad universe of research literature regarding competences: work and executive competencies, but there is not necessarily exists a agreement among authors on the definition of the term. Through this paper we try to give an approximation of the intellectual structure of research in relation to professional competences with the aim of bringing to the reflection of the approaches and trends of this term, seeking to contribute to improving the work of professionals we act in this area in understanding implicit and explicit aspects of this term often shows subjective to the person. Using scientific domain analysis, new paradigm of information science, we study the set of publications in journals listed in the multidisciplinary databases: "Web of Science" and "Scopus" from 1950 to mid-2012. The maps generated using scientific visualization software "Citespace II" allow us to visualize the lines of research, specialties and trends of the professional competences where we can identify eight groups formed from characteristics and common research topics.